Håller just nu på för sjuttioelfte gången med att försöka gå ner i vikt. Har varit riktigt duktig ett tag nu med motion och mat så känns kanon just nu. Som jag sagt förr så tycker jag väldgt mycket om att motionera egentligen, men jag har lyckats få min hjärna att tro att det inte är fallet. Så försöker sakta men säkert väcka min hjärna nu så den ska få lite fart igen. Jag spelade handboll när jag var mindre och fullkomligt älskade det! Så motionskallen finns inom mig, någonstans haha. Men idag har jag i alla fall ätit nyttigt och så har jag motionerat e ca 40 min - 1 h. Förstår inte varför jag inte gör sånt oftare, det är ju så otroligt skönt när man väl gör det !!

Känner att detta är mitt sista försök själv, och funkar det inte så måste jag ta till läkarhjälp. Inte operation, utan en dietst eller liknande. Och jag hatar att gå till doktorn, så ska klara detta själv denna gången :) Jag är inte typen som ger upp, och det ska jag visa också! Vikt har alltid varit ett problem för mig för jag kopplar ihop mat med mina känslor. Ett beroende som troligtvis är lika svårt att få bort som tex rökning, men jag känner mig stark. Skillnaden denna gången från alla andra gånger är att jag känner mig redo, hela kroppen vill detta. Och jag är redo, pyskiskt. Jag har alltid skjutit på starten för min viktnedgång, " nu passar det inte för att..." och så kommer det alltid låta. Det kanske inte passar bäst nu heller, men någon gång måste man ta tag i det!

Det jag måste ta tag i är:
  • Lära mig att motionera regelbundet
  • äta mer efter tallriksmodellen
  • alla mina undangömda käslor från förr och prata om dem istället för att äta upp dem.
  • Lära mig mer recept, så jag kan äta gott men ändå nyttigt

Tja, det är väl ungefär det, och det kommer inte bli lätt. Men jag känner att jag kommer klara det. För jag har förstått nu att sånt här går inte över en natt. Tror det kommer ta år för mig att nå min målvikt, men då får det också vara så. Jag vill inte bli en jojobantare, jag vill gå ner och sedan stanna nere. Viktigast är inte vikten, viktigast är hälsan! Nu har jag även satt upp delmål. Så är inte som förr "ska gå ner 20 kg och de ska ske nu!!!" utan jag har satt upp mål efter vägen som är rimliga och när jag når dem ska jag få en belöning. En belöning som absolut inte har med mat o göra, för då faller jag tillbaka i gamla spår. Utan jag har tex: "När jag gått ner X kilo så ska jag boka en fotografering med en fotokollega och föreviga resan". När jag har gått ner till min målvikt så ska jag och Crille boka en kärleksfotografering tillsammans, för det är något jag velat riktigt länge!

joanna- att leva med Aspergers syndrom!
| http://domkallarmighannes.com

svar: hahah va de så genomskinligt?;)

Ulrika Persson

Lycka till. Det ä som du säger låt det ta tid. Det ä bra att ha delmål framför sig, det märkte jag. Jag satsade på att göra tjejklassikern, har bara skidorna kvar nu. Men funderar på vad jag ska göra efter det för att motivera mig mera. Ha det bra Kram

Rebecka Vigren - Fotoblogg
| http://rebeckav.blogg.se/

Det låter som en väldigt bra och hälsosam plan tycker jag, och det svåraste steget är egentligen kanske att börja, och det har du ju redan gjort! Om man hittar någon träningsform man tycker om är det underbart att träna och motivera sig själv. Hoppas det går bra för dig och att man får följa med lite i bloggen om hur det går :)

Jessica

håll ut och lyck till! du kan klara allt du bestämmer dig för! kram

Beatrice
| http://passionated.blogg.se/

Tack så mycket!

Det låter som ett bra mål och en sund väg att gå, lycka till! :)

Jen Fotografi - Fotograf i Västervik
| http://jenfotografi.blogg.se/

Åh vad jag känner igen mig! Och det roligaste av allt är att jag också sagt att när jag nått mitt mål ska jag och christopher boka en parfotografering! Vi har verkligen inga bilder på oss de senaste 6 åren och det är för att jag äcklas av mig själv på bild. Tråkigt!! Jag har väl 30 kg som ska bort... usch knappt man orkar tänka på den långa resan...

Lena
| http://lcfoto.blogg.se/

Jag försöker också gå ner i vikt. En sak jag har ändrat är att jag äter på en mindre tallrik. Jag har alltid haft svårt med att mäta hur mycket mat, jag äter enligt tallriksmodellen men har men en större tallrik blir det ganska mycket mer mat också. Och så har jag börjat träna Zumba en gång i veckan också. Det har gått jättebra. Man måste inte alltid ta ett jättekliv i början bara små små steg och det märks redan på mig, har gått ner 3 kg. =) Det blir roligare även sedan när man märker nedgången då blir man glad och stolt. Och när det blivit ett sånt resultat, belöna dig med något, en ny tröja, en bok eller så. Då blir det även roligare att fortsätta. Lycka till!

Alexandra

Vad duktig du är Rebecca! Jag hejar på dig! Jag vet att du klarar det! :)Kraam på dig! <3

Katarina
| http://katarinafegraeus.blogg.se/

Hej! Fin blogg :)

Lycka till med träningen och att gå ner i vikt!



Några små tips som hjälpte mina "pojkvänskilon" var att helt sluta med Coca Cola (och andra söta drickor) som både är beroendeframkallande och fullproppade med socker, och att börja vardagsmotionera, gå till stan istället för att ta bilen, eller bara ta bussen åt ett håll.



Ett av det bästa sättet att motivera sig själv är att skapa en grym spellista och lyssna på den på hög volym när man tränar!

Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?